Biegunka w wakacje – dlaczego bywa groźna i jak jej zapobiec?

Biegunka w wakacje – dlaczego bywa groźna i jak jej zapobiec?

Biegunka w okresie letnim to częsty problem, szczególnie wśród niemowląt i małych dzieci, które w związku z niedojrzałością układu odpornościowego są bardziej narażone na grypę żołądkową oraz inne choroby układu pokarmowego niż starsze dzieci i dorośli. Do pojawienia się biegunki podczas wakacji może dojść między innymi na skutek zaniedbań higienicznych, zmian w sposobie odżywiania, a także w związku z infekcją – wirusową albo bakteryjną – lub zatruciem pokarmowym. W zależności od przyczyny biegunce towarzyszyć mogą także inne objawy: skurcze brzucha, lekka gorączka, spadek łaknienia, nudności oraz wymioty.

Groźne skutki odwodnienia

W przebiegu biegunki dochodzi do gwałtownej utraty wody i elektrolitów – jeśli braki nie są uzupełniane na bieżąco, niedobór płynów pogłębia się, a wraz z nim rośnie ryzyko odwodnienia organizmu. Stan ten jest groźny dla zdrowia, ponieważ może spowodować poważne zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej, zawroty głowy, kłopoty z pamięcią i koncentracją uwagi, spadek ciśnienia krwi oraz wzrost podatności na rozwój kamicy nerkowej – mniejsze wydalanie moczu sprawia, że w drogach moczowych zalegają toksyny.

U niemowląt odwodnienie może prowadzić do śpiączki, a bez odpowiedniego leczenia, czyli skutecznego nawadniania, nawet do śmierci dziecka. Niedobór płynów i elektrolitów może być śmiertelny także dla osoby dorosłej, jeśli jej organizm utracił ponad 15% wody, gdyż kluczowe dla zdrowia i życia narządy przestają wówczas funkcjonować.

Jak uniknąć biegunki w wakacje?

Ryzyko rozwoju grypy żołądkowej lub bakteryjnego zatrucia pokarmowego w okresie letnim możesz zmniejszyć dzięki następującym wskazówkom:

  • Myj ręce częściej niż zwykle, zwłaszcza jeśli spędzasz dużo czasu poza domem i korzystasz ze środków komunikacji miejskiej – na poręczach znajdują się miliony zarazków, które mogą wywołać dolegliwości żołądkowo-jelitowe.
  • Zaopatrz się w antybakteryjny płyn do mycia dłoni – jest niezastąpiony, gdy nie masz możliwości umycia rąk w łazience.
  • Jeśli przyjmujesz antybiotyk, pamiętaj o zastosowaniu probiotyku, który ochroni twój organizm przed skutkami wyjałowienia przewodu pokarmowego z prozdrowotnych bakterii probiotycznych (m.in. przed biegunkami i nudnościami).
  • Dokładnie myj owoce i warzywa przed jedzeniem – gdy leżą w koszykach na straganie, wyglądają na czyste, ale nie masz pewności, że na ich powierzchni nie znajdują się chorobotwórcze mikroorganizmy!
  • Unikaj nagłych zmian w sposobie odżywiania – lato to doskonały czas na wzbogacenie jadłospisu o sezonowe owoce i warzywa, ale wprowadzaj je do diety stopniowo, by nie zaburzyć przemiany materii.
  • Nie jedz surowych lub niedogotowanych produktów spożywczych, zwłaszcza jaj i mięsa.
  • Pij duże ilości wody, by nawodnić organizm i na bieżąco wypłukiwać z niego toksyny.
  • Obserwuj swoje ciało i modyfikuj dietę stosownie do reakcji układu pokarmowego na konkretne produkty spożywcze – jeśli biegunka pojawia się po spożyciu kawy lub mleka, ogranicz ich podaż. Pomocne może się także okazać zmniejszenie spożycia pikantnych potraw i owoców cytrusowych, które u wielu osób powodują wodniste, biegunkowe stolce.
  • Unikaj stresu – napięcie emocjonalne może nasilać objawy biegunki.

Ostrożność w kwestii żywienia zmniejsza podatność na biegunkę, ale czasem najlepsze starania nie wystarczą. Jeśli mimo dobrych chęci nie udało ci się uniknąć dolegliwości żołądkowych, sięgnij po innowacyjny produkt ORSALIT® plussmektyn – połączenie płynu nawadniającego ze smektynem dwuoktanościennym. Produkt ten skutecznie nawodni twój organizm, zapobiegając tym samym odwodnieniu, a także zahamuje biegunkę i skróci jej czas trwania. Smektyn wykazuje działanie ochronne na błony śluzowe jelit i żołądka, ponadto pochłania szkodliwe czynniki odpowiedzialne za wystąpienie biegunki.

Scroll Up